Keuzedeel Gastvrijheid in de Zorg

Keuzedeel Gastvrijheid in de Zorg

  • Niveau 2
  • Volwassenenonderwijs

Inzicht verwerven wat gastvrijheid betekent

Medewerkers leveren de belangrijkste bijdrage aan de gastvrijheidsbeleving van gasten. Een goede gastheer is ook een echte vakman. Iemand die kennis van zaken heeft, vaardig is en dit in de praktijk laat zien. In deze opleiding focussen we ons op het gedrag van mensen en hoe mensen dingen ervaren.

In het kort

Leerweg / Niveau

Volwassenenonderwijs / Niveau 2

Duur

0-0,5 jaar

Startdatum

nader te bepalen

Kosten

€ 690,-

Doel en inhoud opleiding

​​​​​In vier lessen leggen we veel uit over gastvrijheid en kijken we vooral naar hoe de medewerker invloed heeft op hoe gasten, patiënten en cliënten een verblijf bij de organisatie ervaren. De opdrachten zijn gericht op het zelf ervaren van hoe dit in de praktijk werkt, om te komen tot inzichten welke helpen mensen een gastvrij gevoel te geven en hoe de rol van gastheer/gastvrouw op een goede en verantwoorde wijze in te vullen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat is gastvrijheid en hoe werkt dit?
  • Hoe signaleer je de behoefte van een gast, patiënt of cliënt en hoe speel je hierop in?
  • Wat is passend gedrag en een passende manier van communiceren bij de verschillende gasten, patiënten of cliënten?
  • Hoe werkt gastvrijheid in je dagelijkse werk en je team?
  • Weet waar je invloed op uit kunt oefenen binnen je eigen werk om gastvrijheid te verbeteren.
  • Kan op de juiste manier eten en drinken bereiden en serveren in de rol van gastvrouw/gastheer.
  • Weet hoe om te gaan met informatie van en over gasten, patiënten of cliënten.
  • Weet hoe te handelen in onverwachte situaties en neemt de juiste beslissingen.
  • Snapt hoe verschillende gasten, patiënten of cliënten behandeld willen worden.
  • Hoe ga je om met wensen en bezwaren?
  • Welke verantwoordelijkheid heb je en neem je over de gasten, patiënten of cliënten?

Begeleiding

Een ervaren, bevoegde, collega van de organisatie begeleidt en ondersteunt bij de uitvoering van de praktijkopdrachten.

Toelatingseisen

  • Vmbo-basis of vergelijkbaar.
  • Kennis van de zorgvrager (ziektebeelden, beperkingen) en dieetvoorschriften (ziektebeelden, geloofsovertuiging, levensovertuiging).
  • Werkt enige jaren als gastheer/gastvrouw in de zorg.
  • Beheersing van de Nederlandse taal i.v.m. het kunnen volgen van de lessen.
  • Minimaal acht uur per week werkzaam in de zorg.
  • Begeleiding van een werkbegeleider/praktijkopleider op de werkplek.
  • Deelnemer is bereid om tijd te stoppen in het leertraject en heeft gelegenheid tot zelfstudie (twee tot drie uur in de week).

Lestijden

Vier lesbijeenkomsten van drie uur per twee weken met aansluitend het examen. Naast de bijeenkomsten werkt de deelnemer tijdens het werk en/of middels zelfstudie aan de opdrachten van de e-learning “Gastvrijheid de basis”. Het totale opleidingstraject omvat 240 studiebelastingsuren.

Start opleiding

De startdatum wordt nog bepaald. We starten bij voldoende deelnemers (minimaal 13 deelnemers).

Locatie
Horeca & Toerisme College, Newtonbaan 12 3439 NK te Nieuwegein. Het is ook mogelijk deze leereenheid op uw bedrijfslocatie uit te voeren.

Certificaten/diploma

Wanneer de deelnemer de opleiding met goed gevolg afsluit, ontvangt de deelnemer een officieel, landelijk erkend, Mbo-certificaat Gastvrijheid in de zorg (K0153) van ROC Midden Nederland.

Vervolgmogelijkheden

Met dit erkend mbo-certificaat heeft u toegang tot een mbo-niveau 2 opleiding bijvoorbeeld Medewerker Facilitaire Dienstverlening.

Opleidingskosten

€ 690,- per deelnemer (vrijgesteld van B.T.W.).

Meer weten en aanmelden?

Mail dan naar BedrijfsopleidingenNB@rocmn.nl