Gastvrijheidmedewerker in de Zorg

Gastvrijheidmedewerker in de Zorg

  • Niveau 2
  • Volwassenenonderwijs

Voor medewerkers die nu al vaak de rol van gastheer of gastvrouw hebben

Medewerkers leveren de belangrijkste bijdrage aan de gastvrijheidsbeleving van gasten. Een goede gastheer is ook een echte vakman. Iemand die kennis van zaken heeft, vaardig is en dit in de praktijk laat zien. In deze opleiding focussen we ons op het gedrag van mensen en hoe mensen dingen ervaren.

In het kort

Leerweg / Niveau

Volwassenenonderwijs / 2

Duur

1 jaar

Startdatum

In overleg

Kosten

€ 2.599,-

Vooropleiding

vmbo/mavo

Lestijden

Nader te bepalen

Locatie

In overleg

Inhoud opleiding

In 4 lessen wordt hier veel over uitgelegd, maar wordt vooral gekeken naar hoe de medewerker invloed heeft op hoe gasten, patiënten en cliënten een verblijf bij de organisatie ervaren. De opdrachten zijn gericht op het zelf ervaren van hoe dit in de praktijk werkt, om te komen tot inzichten welke helpen mensen een gastvrij gevoel te geven en hoe de rol van gastheer/gastvrouw op een goede en verantwoorde wijze in te vullen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat is gastvrijheid en hoe werkt dit?
  • Hoe signaleer je de behoefte van een gast, patiënt of cliënt en hoe speel je hierop in?
  • Wat is passend gedrag en een passende manier van communiceren bij de verschillende gasten, patiënten of cliënten?
  • Hoe werkt gastvrijheid in je dagelijkse werk en je team?
  • Weet waar je invloed op uit kunt oefenen binnen je eigen werk om gastvrijheid te verbeteren.
  • Kan op de juiste manier eten en drinken bereiden en serveren in de rol van gastvrouw/gastheer.
  • Weet hoe om te gaan met informatie van en over gasten, patiënten of cliënten.
  • Weet hoe te handelen in onverwachte situaties en neemt de juiste beslissingen.
  • Snapt hoe verschillende gasten, patiënten of cliënten behandeld willen worden.
  • Hoe ga je om met wensen en bezwaren?
  • Welke verantwoordelijkheid heb je en neem je over de gasten, patiënten of cliënten?

Begeleiding
Een ervaren, bevoegde, collega van de organisatie begeleidt en ondersteunt bij de uitvoering van de praktijkopdrachten.

Toelatingseisen

  • Vmbo-basis of vergelijkbaar
  • Beheersing van de Nederlandse taal i.v.m. het kunnen volgen van de lessen.
  • Minimaal acht uur per week werkzaam in de zorg.
  • Begeleiding van een werkbegeleider/praktijkopleider op de werkplek.
  • Deelnemer is bereid om tijd te stoppen in het leertraject en heeft gelegenheid tot zelfstudie (twee tot drie uur in de week).

Lestijden
4 lesbijeenkomsten van 3,5 uur per twee weken. Naast de bijeenkomsten werkt de deelnemer tijdens het werk en/of middels zelfstudie aan de opdrachten aan de e-learning “Gastvrijheid de basis”. Het totale opleidingstraject omvat 240 studiebelastingsuren.

Start opleiding
Nader te bepalen.

Locatie
Horeca & Toerisme College, Newtonbaan 12 3439 NK te Nieuwegein. Het is ook mogelijk deze leereenheid op uw bedrijfslocatie uit te voeren.

Certificaten/diploma
Wanneer de deelnemer de opleiding met goed gevolg afsluit, ontvangt de deelnemer een, landelijk erkend, Mbo-certificaat Voeding en Hospitality in zorg en welzijn (K1137) van ROC Midden Nederland.

Opleidingsduur
De leereenheid duurt maximaal tien weken en omvat 4 lesbijeenkomsten van klokuren met aansluitend het examen.

Vervolgmogelijkheden
Met dit erkend mbo-certificaat heeft u toegang tot een mbo-niveau 2 opleiding bijvoorbeeld Medewerker Facilitaire Dienstverlening.

Opleidingskosten
€ 645 per deelnemer (vrijgesteld van B.T.W.)

Aanmeldlink naar BOP

Meer weten?
BedrijfsopleidingenNB@rocmn.nl

Accountmanager
Désirée Verhagen

Accountmanager Bedrijfsopleidingen Horeca, Facilitaire dienstverlening & Toerisme en Recreatie

06 30 48 17 48

d.verhagen@rocmn.nl