Verkorte bbl-opleiding helpt personeelstekort oplossen bij Ludens Kinderopvang

Verkorte bbl-opleiding helpt personeelstekort oplossen bij Ludens Kinderopvang

In 11 maanden de verkorte bbl-opleiding doorlopen helpt Ludens Kinderopvang Utrecht het personeelstekort op te lossen. Normaliter duurt deze niveau 4 opleiding 2,5 jaar. De eerste groep zij-instromers met een hoge vooropleiding [minimaal propedeuse hbo] werkt nu al bij Ludens en gaat één dag in de week naar school. Met veel thuiswerk en opdrachten, maar vooral met veel werkplezier slaan de zij-instromers een nieuwe richting in. Voor sommige is dit zelfs hun droombaan.

De handgrepen op de deuren staan op ooghoogte, de klinken draaien naar boven. Kleine stoeltjes, een rij kapstokken, her en der een stuk speelgoed en veel tekeningen aan de wand. Het is duidelijk dat we hier bij een kinderopvang zijn. We spreken vandaag met Sanne Hendriks en Joke Dirkx van de HR-afdeling van Ludens Utrecht en met Nienke van IJsselmuiden van Bedrijfsopleidingen ROC Midden Nederland.

“De opleiding heet officieel Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker maar wij noemen het gewoon een verkort traject bbl mbo-4”, zegt Joke. Ludens heeft momenteel één groep van 16 medewerkers in de opleiding en start binnenkort met nog twee groepen. ROC Midden Nederland heeft daarnaast ook nog een aparte groep met open inschrijvingen uit verschillende bedrijven. De groepen bestaan uit mensen die in het verleden al een hbo-opleiding hebben gevolgd. Een enkeling in de groep heeft dit niet, maar die brengt dan zoveel ervaring mee dat dit voldoende compenseert.

Je ziet het idee van een leven lang ontwikkelen hier ook in terug. “Er zijn mensen die hun baan hebben opgezegd en nu zoals ze zelf zeggen hun droombaan hebben. Zij stonden op een keerpunt. Zij gaan iets nieuws doen wat ze graag willen en werken gelijk in de praktijk. Leren én direct tussen de kinderen. En mensen die zo’n droom hebben, die blijven. Die zijn trouw,” zegt Joke.

Geen algemene vakken
Het leertempo is hoog en daarom niet voor iedereen weggelegd. Saskia: “We verwachten meer van hen. Met een hogere vooropleiding, met minimaal een propedeuse en als zij-instromer nemen ze ruime werk- én leerervaring mee. Vaak hoeven ze geen generieke vakken te volgen zoals rekenen, Nederlands en Engels omdat ze al een havo- of vwo-diploma hebben. Daar zit voor een deel de ‘winst’ voor Ludens en voor ROC Midden Nederland.’

Samenwerken aan kwaliteit
Nienke vertelt: “Het mooie van onze samenwerking is dat Ludens een eigen Gordontraining (communicatie) toevoegt aan de opleiding. Deze wordt gegeven door een pedagoge van Ludens. Zij geeft ook les over kwaliteit, regievoering, regelgeving en babytraining. We zijn in gesprek om te kijken hoe Ludens (nog) meer zelf de lessen kan invullen. Het zijn tenslotte medewerkers van Ludens en krijgen zo ook al het gedachtengoed en de werkwijze mee van de organisatie waar ze werken.’

“We krijgen sollicitaties uit het hele land. We doen eerst een strenge briefselectie. Vier dagen werken en dan leren, dat zijn lange dagen,” zegt Saskia. Joke vult aan:”Voor ons is het heel belangrijk om snel mensen met een diploma in te kunnen zetten op de groepen omdat we tekorten hebben. Maar we willen ook kwaliteit. Elke zes weken hebben we overleg. Dan evalueren we de opleiding, bekijken het rooster en alle cursisten worden doorgenomen. We kunnen altijd ook de inhoudelijke vragen stellen en hebben goede contacten met het vaste docententeam.” Alle lessen worden gegeven op de Vondellaan de locatie van ROC Midden Nederland in Utrecht. De voorkeur is om het op locatie te doen.

Gezonde mix van medewerkers
Sanne: “Het is heel leuk om zo’n groep binnen Ludens te hebben. Het zijn echt ‘andere’ mensen met een extra motivatie om de opleiding en het werk te doen. Op de werkvloer zie je een andere mix van jongere en oudere medewerkers die iedere hun eigen kwaliteiten en ervaringen meenemen.”
In de groep vind je mensen van 21 tot 58 jaar, waaronder een sterrenkundige, een oud-leidinggevende bij de Etos, mensen met horeca-ervaring, iemand met een master Rechten en mensen met een migratie-achtergrond en hoger opgeleid in het land van herkomst. De laatste volgen vaak wel de generieke vakken. En dan natuurlijk is er nog het verschil in of mensen zelf wel of geen kinderen hebben. Kortom een zeer divers pluimage in deze groep.

Verder ontwikkelen
Joke: “ ‘We investeren in deze mensen en willen graag dat zij blijven. Er zijn vacatures genoeg. Jongeren gebruiken de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker vaak als opstap naar een hbo-opleiding. Deze groep heeft die al, dus dat is niet hun doel, maar juist het werken met de kinderen. En klaar na de opleiding? Nee hoor, we hebben nog genoeg cursussen en trainingen. De kinderopvang staat nooit stil.

Vissen in de markt
“Onze groepen lopen vol via de website van Ludens en ROC Midden Nederland, via LinkedIn, door mond-tot-mond-reclame en natuurlijk het eigen interne netwerk van Ludens. Ook wijzen docenten van ROC Midden Nederland naar ons door,” zegt Saskia. ”De intake doen we samen met ROC Midden Nederland. Wij spreken de kandidaten eerst en kijken naar privé-omstandigheden, werkervaring en leervermogen. Wij kijken met name naar werkervaring en het potentieel van de medewerker.” Nienke vult aan: “Bij ROC MN kijken we meer naar de vooropleiding, demotivatie en de haalbaarheid van de opleiding.”

Het blijkt een succesvolle en daarom interessante combinatie; hoger opgeleid, zij-instroom, werken en leren tegelijkertijd, mét een diploma en een kort traject. Zo vormt het een goede oplossing voor Ludens, een aantrekkelijke opleiding voor zij-instromers die werken in hun droombaan. Met een kakafonie van kinderstemmen op de achtergrond trek ik de deur achter me dicht. Ze zijn goed bezig bij Ludens.

23 januari 2020
  • Bedrijfsopleidingen